BURSA BOŞANMA AVUKATI
24.01.2024

BURSA BOŞANMA AVUKATI

BURSA BOŞANMA AVUKATI VE ÇEKİŞMELİ BOŞANMA DAVALARI

Boşanma davası, eşlerden birinin boşanma sebeplerinden en az birini ileri sürerek açtığı davadır. Türk Medeni Kanununda boşanma sebepleri sıralanmıştır. Bunlar; zina, hayata kast pek kötü veya onur kırıcı davranış, suç işleme ve haysiyetsiz hayat sürme, terk, akıl hastalığı ve evlilik birliğinin sarsılması sebepleri olup Türk Medeni Kanunun 161-166 arası maddelerinde sırasıyla yer almaktadır. Boşanma davaları, çekişmeli boşanma davaları ve anlaşmalı boşanma davaları olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Boşanma davaları Aile Mahkemesinde açılır. Çekişmeli boşanma davasında taraflar uzlaşmaya varmadıkça ilk celsede boşanma kararı verilmesi mümkün değildir. Dava sürecinde Mahkeme tarafların anlaşamadıkları konular ve boşanma sebeplerini değerlendirir.

Boşanma davasını açan eş, boşanmaya gerekçe olarak gösterdiği boşanma sebeplerini ispat etmek durumundadır. Taraflar boşanmaya gerekçe olarak gösterdikleri sebepleri tanık anlatımı, telefon kayıtları, fotoğraflar, videolar, banka kayıtları gibi somut deliller ile ispatlayabilmektedir. Boşanma davasını açan taraf karşı tarafın kusurlu olduğunu da ispat etmelidir. Boşanma davasını açan eş karşı tarafın kusurlu olduğunu ispatlayamadığı takdirde boşanma davasının reddine karar verilebilmektedir.

Çekişmeli boşanma davasında velayet nasıl değerlendirilir ?

Çekişmeli boşanma davasında tarafların 18 yaşını doldurmamış müşterek çocuklarının olması halinde velayet hususu gündeme gelmektedir. Mahkeme müşterek çocuğun velayet hakkının hangi ebeveyni tarafından kullanılacağını çocuğun üstün yararını dikkate alarak belirlemektedir. Mahkeme belirli bir yaşın üstündeki çocuğun velayetini düzenlerken çocuğu dinlemekte ve velayet hususunda karar verebilmek için uzman görüşmesi yapılmasına karar vermektedir. Çocuğun velayeti kendisine verilmeyen taraf için Mahkeme tarafından belirlenecek günlerde kişisel ilişki kurulmaktadır.

Çekişmeli boşanma davasında maddi ve manevi tazminat talep edilebilir mi ?

Mevcut veya beklenen menfaatleri boşanma yüzünden zedelenen kusursuz veya daha az kusurlu taraf, kusurlu taraftan uygun bir maddi tazminat isteyebilir. Boşanmaya sebep olan olaylar yüzünden kişilik hakları saldırıya uğrayan taraf, kusurlu olan diğer taraftan manevi tazminat olarak uygun miktarda bir para ödenmesini isteyebilir.

Çekişmeli boşanma davasında nafaka talep edilebilir mi ?

Boşanma nedeniyle yoksulluğa düşecek, kusursuz veya daha az kusurlu taraf diğer taraftan nafaka talebinde bulunabilmektedir. Boşanma davasının devamı süresince talep edilen nafakalar, geçici tedbir nafakası olarak devam etmektedir.

18 yaşını doldurmamış müşterek çocuk lehine velayeti kendisine verilmeyen eş aleyhine herhangi bir talep dahi olmaksızın iştirak nafakası hükmedilmektedir. İştirak nafakasında amaç ergin olmayan çocuğun sağlık, barınma, eğitim gibi ihtiyaçlarının velayeti kendisine verilmeyen tarafın mali gücü oranında katılmasını sağlamaktadır.

Çekişmeli boşanma davasında ziynet eşyaları talep edilebilir mi ?

Yargıtay kararları ile evlenme sebebiyle kadına takılan ziynetlerin kim tarafından alınmış olursa olsun kadına bağışlanmış sayılmaktadır. Düğünde takılan ziynet eşyaları ve para gibi mal varlığı değerleri, ortak harcamalar için tüketilmiş olsa dahi boşanma davasında kadın eş tarafından erkek eşten talep edilebilir. Ziynet eşyalarının iadesi mümkünse aynen, aynen iadesi mümkün değilse nakden bedeli istenebilmektedir.

Çekişmeli boşanma davasında mal paylaşımı nasıl yapılır ?

Çekişmeli boşanma davasında eşlerin bağlı olduğu rejime ilişkin hükümlere göre mallar tasfiye edilir. Eşler herhangi bir rejim tercih etmemiş ise Türk Medeni Kanunun kanuni mal rejimi olan edinilmiş mallara katılma rejimi çerçevesinde tasfiye edilir. Mal rejimi davası, boşanma davasından ayrı bir dava olarak ve boşanma davasının sonuçlanması ve kesinleşmesi sonrasında açılabilecektir.

Bu süreçte bir avukatınızın olması süreci doğru yönetebilmek ve sürecin uzamaması açısından oldukça önemli olup, detaylar için Bursa Hukuk ve Arabuluculuk'a başvurabilirsiniz.