KİRA TESPİT DAVASI
26.04.2024

KİRA TESPİT DAVASI

KİRA TESPİT DAVASI NEDİR?

Kira tespit davası hukuki dayanağını TBK md.344'ten almaktadır. Üzerinden 5 yıl geçen konut veya iş yeri kiralarında yeni dönem kira bedelinin taraflarca belirlenememesi sebebiyle Mahkeme tarafından bedelin hakkaniyete uygun bir şekilde belirlenmesinin talep edildiği davaya denir.

KİRA TESPİT DAVASINI KİMLER AÇABİLİR?

Günümüz şartlarında kiralayan tarafından davanın açılması daha sık karşılaşılan durum iken istisnai olarak kira bedelini yüksek bulan kiracı tarafından da kira tespit davası açılabilir. Kiralanan konut veya iş yeri elbirliği mülkiyeti halindeyse tüm ortakların birlikte davayı açması gerekirken paylı mülkiyet halindeki taşınmazda her bir paydaş yalnızca kendi payı için davayı açabilir.

Dava aşamasında konutun veya iş yerinin el değiştirmesi sonucunda yeni malik de açılmış olan davayı devam ettirebilir.

KİRA TESPİT DAVASI NASIL AÇILIR?

01.09.2023 tarihi itibariyle açılacak olan kira tespit davalarında Zorunlu Arabuluculuk kurumu getirilmiştir. Arabuluculuk aşaması tüketildikten sonra kiracı veya kiraya veren tarafından verilecek olan dava dilekçesi ile dava açılır. Dava dilekçesinde talep edilmesi gereken miktar net ve kesin olmalı, dava masrafları eksiksiz bir şekilde yatırılmadır.

Kira tespit davası kısmi dava veyahut belirsiz alacak davası olarak açılamayacağından başta talep edilen miktar dava aşamasında ıslah edilemez.  Yargıtay uygulamasına göre talep sonradan değiştirilemeyeceği için talep net belirtilmelidir. Bu sebeple mağduriyet yaşanmaması açısından dava açmadan önce eksper raporu almakta fayda vardır.

KİRA TESPİT DAVASI NE ZAMAN AÇILIR?

Kira tespit davası sözleşmenin üzerinden 5 yıl geçmeden açılamayacaktır. Kira ilişkisinin üzerinden 5 yıl geçtikten sonra dava her zaman açılabilir.

Taraflar arasında birden fazla kira sözleşmesi varsa 5 yılın nasıl hesaplanacağı hususu da önemlidir. Yeni sözleşme ile önceki sözleşme arasında esaslı değişiklik yok ise 5 yılın hesabında eski sözleşme esas alınır.

Kira tespit davası yeni kira döneminden en geç 30 gün önce açılır ise tespit edilecek olan bedel yeni dönem için geçerli olmuş olur.

KİRA TESPİT DAVASINDA İHTAR ŞARTI VAR MIDIR?

Kira tespit davasında kanun koyucu herhangi bir ihtar şartı öngörmemiştir. Dava açılmadan önce ihtar gönderilmesi yalnızca dava sonucunda tespit edilen bedelin hangi tarihten itibaren geçerli olacağını etkilemektedir. Her ne kadar ihtarname dava şartı olarak zikredilmemişse de TBK md. 345 hükmü incelendiğinde görüleceği üzere yeni dönem başlangıcından en geç 30 gün önce ihtarname gönderilmesi ve devamında yeni kira döneminin sonununa kadar dava açılması durumunda belirlenen bedel yeni kira döneminin başından itibaren kiracıyı bağlayacaktır.

YENİ KİRA BEDELİ NASIL BELİRLENİR?

Kira tespit davasında kira bedeli belirlenirken hakim tarafından Tüketici Fiyat Endeksi, emsal kira bedelleri ve kiralananın durumu göz önüne alınır. Bu davalarda hakim tarafından eski kiracı lehine hakkaniyet indirimi yapılmaktadır.

KİRA TESPİT DAVASI SÜRERKEN KİRACI EVDEN ÇIKARSA NE OLUR?

Kira tespiti davası sonucunda belirlenen miktar geçmişe etkili olduğundan kiracının dava devam ederken evi tahliye etmesi durumu değiştirmez. Tespit edilen miktar kiracının kiralananda kaldığı aylar için belirleyici olur.

YETKİLİ VE GÖREVLİ MAHKEME NEDİR?

Kira tespit davası kural olarak gayrimenkulün bulunduğu yer Sulh Hukuk Mahkemesi veya davalının yerleşim yeri Sulh Hukuk Mahkemesinde açılır.

KİRA TESPİT DAVASI SONUCUNDA VERİLECEK HÜKÜM

Kira tespit davalarında verilecek olan hüküm eda hükmü niteliğinde olmadığı gibi diğer tespit davaları gibi hukuki ilişkiyi tespit hükmünde de değildir. Tespit davasındaki karar eda hükmünde olmadığı için ilamlı icraya konu olamayacaktır.

Geriye etkili hüküm ifade edecek kira farkı alacakları hükmün kesinleşmesi ile talep edilebilir hale gelir.

Bu süreçte bir avukatınızın olması süreci doğru yönetebilmek ve sürecin uzamaması açısından oldukça önemli olup, detaylar için Bursa Hukuk ve Arabuluculuk'a başvurabilirsiniz.