MEHİR ALACAĞI
8.08.2024

MEHİR ALACAĞI

MEHİR NEDİR ?

İslam Hukuku kapsamında ortaya çıkan, evliliğin bir neticesi olarak kocanın eşine bağışlama olarak verdiği bir miktar para ya da mal mehir olarak adlandırılmaktadır. Mehir, dini nikah sırasında, evlilik birliği içerisinde veya boşanma halinde verilebilmektedir. İslam Hukukunda mehir, evlenmenin bir sonucu olarak görülmekte ve bizzat koca tarafından kadına verilen hediye olarak kabul edilmektedir.

BOŞANMA DAVASINDA MEHİR ALACAĞI TALEP EDİLEBİLİR Mİ ?

Medeni Kanun'da mehir alacağına ilişkin düzenleme yer almamaktadır. Hukukumuzda mehir alacağına yönelik düzenleme yer almadığından Yargıtay'ın görüşü önem arz etmektedir. Yargıtay, kocanın evlenme sırasında kadına bağışlama olarak vermeyi kabul ettiği para veya malın verilmesini yasaklayan bir hüküm bulunmaması nedeniyle mehri geçerli kabul etmektedir. Bu kapsamda mehir alacağına ilişkin talepler Yargıtay tarafından bağışlama kapsamında değerlendirilmektedir.

MEHİR ALACAĞINDA ŞEKİL ŞARTI BULUNMAKTA MIDIR ?

Borçlar Kanunu'nda bağışlama vaadi şekil şartına tabidir. Mehir alacağı da bağışlama vaadi niteliğinde sayıldığından yazılı şekil şartı aranmaktadır. Boşanma davasında mehir alacağı talebinde bulunan kadının hukuken geçerli ve yazılı şekilde yapılmış mehir sözleşmesine sahip olması ve mehir vereceğini vaat eden kocanın imzasının bulunması gerekmektedir. Yazılı şekil şartına uyulmadan verilen mehir geçersizdir.

MEHİR ALACAĞINDA İSPAT YÜKÜ KİMİN ÜZERİNDEDİR VE NASIL İSPAT EDİLİR ?

Boşanma davasında mehir alacağı talebinde bulunan kadın bu alacak talebini ispatlamakla yükümlüdür. Mehir alacağı talebini hukuken geçerli ve yazılı şekilde yapılmış mehir sözleşmesi ile ispat edebilmektedir. Yazılı şekilde düzenlenen mehir senedi veya mehir sözleşmesi, hukuken geçerlidir ve ispat aracı olarak kullanılmaktadır.

MEHİR ALACAĞINDA ZAMANAŞIMI SÜRESİ NE KADARDIR ?

Kanunda düzenlenen 10 yıllık zamanaşımı süresi, hukuken bağışlama vaadinde sayılan mehir alacağı bakımından da uygulanacaktır.  Mehir alacağı, boşanma davasının kesinleşmesiyle birlikte 10 yıllık zamanaşımına tabidir.

Bu süreçte bir boşanma avukatınızın olması süreci doğru yönetebilmek ve sürecin uzamaması açısından oldukça önemli olup, detaylar için Bursa Hukuk ve Arabuluculuk'a başvurabilirsiniz.