Munzam(Aşkın zarar)
1.06.2024

Munzam(Aşkın zarar)

PARA BORÇLARININ GEÇ ÖDENMESİNDE ENFLASYON -FAİZ FARKINDAN KAYNAKLANAN ZARARLARIN GİDERİLMESİ

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Para ile ölçülebilir her şeyi mülkiyet hakkı kapsamına sokmuştur. Kira alacağından faize hatta emekli maaşına kadar para ile ölçülebilir her şey mülkiyet olarak değerlendirilmiştir.

Para ile ilgili olan her şeyde mülkiyet hakkı pervasızca ihlal edilmektedir. Anayasa Mahkemesi, para alacaklarının mülkiyet hakkı kapsamında olduğunu söylemektedir.

Devlet tarafından alacakların geç ödenmesi halinde enflasyon oranlarının altında yapılan faiz ödemesinin gerek bireyin hakları gerekse kamu düzeni bakımından önem taşıdığını belirtmektedir.
AİHM’in bir çok kararında makul olmayan bir gecikme nedeniyle tazminatın değer kaybettiği durumlarda bu tazminatın yeterli olmayacağı belirtilmiştir. Enflasyon ve buna bağlı oluşan döviz kuru faiz oranlarının sabit yasal temerrüt faizi oranlarının çok üstünde gerçekleşmesi borçlunun yararlanmasını alacaklının ise zarara uğraması sonucunu doğurmaktadır.

Bu nedenle borçlu borcunu süresinde ödememekte ve yargı yoluna başvurarak süreci uzatmaktadır. Böylece yargı mercilerindeki dava ve takipler çoğalmakta yargıya güven azalmakta kendiliğinden hak alma düşüncesi yaygınlaşmakta ve kamu düzeni bozulmaktadır. Borcun geç ödenmesi nedeniyle mağdur olunması iddiasıyla yapılan başvurularda hakka konu değerde meydana gelen değer aşınmalarının başvurucular üzerinde orantısız bir yük oluşturması halinde mülkiyet hakkının ihlal edildiğine karar vermiştir.
Anayasa Mahkemesi, Mahkemelerce hükmedilen tazminatın yargılamada geçen süre nedeniyle enflasyon karşısında değer kaybettiğinin tespit edildiği bir başvuruda ölçülülük yönünden mülkiyet hakkının ihlal edildiğine karar vermiştir.

Munzam(Aşkın zarar):Alacaklı temerrüt faizini aşan bir zarara uğramış olursa, borçlu kendisinin hiçbir kusuru olmadığını ispat etmedikçe bu zararı da gidermekle yükümlüdür.
Temerrüt faizini aşan zarar miktarı görülmekte olan davada belirlenebiliyorsa davacının istemi üzerine hakim esas hakkında karar verirken bu zararın miktarına da hükmeder. Munzam zarar hakkında Yargıtayın ve Mahkemelerin iki farklı görüşü bulunmaktadır. Bir tanesi diyor ki, enflasyon faiz farkı otomatik olarak bir zarar oluşturur. Diğer daire ise zararın somut olarak ispatlanması gerektiği yönünde görüş bildirmiştir. Bu süreçte bir avukatınızın olması süreci doğru yönetebilmek ve sürecin uzamaması açısından oldukça önemli olup, detaylar için Bursa Hukuk ve Arabuluculuk’a başvurabilirsiniz.